שלמה בן יוסף 4, רמת גן. מיקוד: 5247404 03-6721091

info@shita.co.il

ביטוח חבות מוצר

אין מקום לטעויות – שתובעים אותך אתה חייב להיות מוכן

ביוני 2006, בית המשפט המחוזי בתל אביב אישר הסכם פשרה בין חברת הביטוח אליהו לבין חברת רמדיה.במסגרת ההסכם, נקבע כי חברת הביטוח תפצה את רמדיה בסך של כמיליון דולרים מכוח פוליסת חבות מוצר. כזכור, פרשת רמדיה הייתה פרשה אשר נחשפה בשנת 2003 לאחר שמזון צמחי לתינוקות גרם לנזקים קשים לילדים שצרכו אותו (ואף למותם של שלושה).

בעקבות הפרשה, הוגשו כנגד רמדיה תביעות רבות. חברת רמדיה פנתה לחברת הביטוח אליהו, אשר חויבה לשפותה מכוח פוליסת חבות מוצר. ואכן, הרי לפניכם דוגמה מצוינת לגזור ממנה את החשיבות אשר מקופלת מאחורי פוליסות ביטוח אחריות מוצר.

נזקים לצדדים שלישיים – זה יכול לקרות לכל אחד

תביעות נזיקין בגין שימוש במוצרים יכולות להיות מוגשות בכל ענף בתעשייה. הנה דוגמה לעסקים אשר ביטוח חבות מוצר הוא ממש הכרחי מבחינתם (לא רשימה סגורה):

– יצואנים בתחום המזון. – יצרנים – מפעלים תעשייתיים. – יבואנים ויצואנים בסדרי גודל שונים. – חברות ציוד רפואי ותרופות. – תעשיות ביטחוניות. – חברות היי טק העוסקות בחומרה ובתוכנה. – מפיצים למיניהם.

כל אלה עלולים להיתקל בשלב כזה או אחר בתביעות בגין נזקים אשר נגרמו לצרכנים בעקבות שימוש במוצריהם. תביעות חבות מוצר (ProductLiability) נפוצות מאד בשדה המשפטי ולא רק בישראל. הנה דוגמה למקרה שבו רשת המזון המהיר מקדונלד'ס חויבה לשלם פיצויים בסך כ-2.5 מיליון דולרים ללקוחה שנפגעה מכוס קפה. במקרה זה, כוס הקפה אשר נרכשה בסניף מקדונלד'ס נשפכה על הלקוחה וגרמה לה לנזקי גוף קשים לרבות כוויות בדרגה שלוש. עורכי דינה של הלקוחה הוכיחו בבית המשפט כי הקפה היה חם באופן חריג, והלקוחה זכתה לפיצויי משמעותי.

מהו ביטוח חבות מוצר? מידע משפטי לאזרח – דיני נזיקין חבות המוצר

ביטוח חבות מוצר הוא חוזה שיפוי המגן על יצרן, יבואן או משווק של מוצר בגין נזק שנגרם על ידי פגם במוצר לאחר שהמוצר חדל להיות בחזקתו ובכפוף לחוק אחריות מוצרים פגומים, תש"ם 1980 ובפקודת הנזיקין. על פי חוק זה אין הכרח בהוכחת רשלנות אלא כל מה שנדרש הוא הוכחה כי הנזק שנגרם הוא תוצאה משימוש במוצר.

ביטוח חבות מוצר הוא ביטוח אשר נרכש על ידי יבואנים, יצואנים, יצרנים ומשווקים. זאת, בכדי להעניק למבוטחים שקט נפשי וכיסוי במקרה שבו אחד ממוצריהם גורם נזקים לצד ג' (וכפועל יוצא מכך, מוגשת כנגדם תביעת נזיקין). לא אחת, ביטוח חבות מוצר כולל גם כיסוי ביטוחי מעבר לתקופת האחריות, ואף כאשר מקורם של הפגמים ברשלנות מצד המבוטח. שימו לב, ביטוח חבות מוצר כולל לא רק את העלויות אשר המבוטח נדרש לשלם בגין הנזק שנגרם ממוצריו, אלא גם את כיסוי ההוצאות המשפטיות הסבירות הדרושות לניהול הפרשה.

בנוסף, ניתן להרחיב פוליסת ביטוח חבות מוצר באופן ספציפי ובהתאם לצרכי המבוטח. למשל, להכיל בפוליסה גם החזר עלויות איסוף יחידות מהשוק, נזקים אשר נגרמו לרכוש המבוטח, כיסוי תשלום קנסות ופיצויים עונשים ועוד. הרחבה נוספת שחשוב לבחון את כדאיותה היא הרחבת ביטוח חבות מוצר גם בעת הפסקת פעילות – Run – of אשר נותן מענה לתביעות עתידיות שיוגשו לאחר הפסקת הפעילות. משך תקופת ההתיישנות 10 שנים מיום הפסקת הפעילות. הפרמיה תופחת כל שנה.

ביטוח חבות מוצר כלפי חו"ל – סוכנות שיטא מייצגת חברות ביטוח בלונדון

חברות ישראליות רבות משווקות ומייצאות מוצרים מחוץ לגבולות המדינה. כאשר חברה ישראלית הפועלת בחו"ל מעוניינת לבטח את עצמה בפוליסת חבות מוצר, עליה לבדוק היטב כי הפוליסה כוללת גם כיסוי בגין מקרה ביטוח שאירע מחוץ לישראל. זאת ועוד, תביעות כנגד חברות ישראליות בחו"ל יכולות להיות מוכרעות בפני ערכאות זרות. קרי, בתי משפט אשר אינם פוסקים לפי הדין הישראלי. גם כאן, מדובר באלמנט חשוב שיש להכירו היטב. פוליסת חבות מוצר בחו"ל צריכה לכלול לא רק התייחסות לקרות מקרה הביטוח בחו"ל, אלא גם להעניק כיסוי ביטוחי לפי הדין ו/או השיפוט זר. לצורך ביטוח אחריותו של יצואן נדרשת הרחבה מיוחדת לביטוח החבות בחו"ל. הכיסוי המקובל הוא לפי דין ושיפוט ישראלי, ובמקרים מיוחדים נעשה לפי הדין המקומי החל בארץ הייצוא. היכולת לתבוע את היצרן/יצואן.

ביטוח חבות מוצר ביחד עם ש.י.ט.א סוכנות לביטוח

בזכות וותק של כ-60 שנה, ש.י.ט.א סוכנות לביטוח מציעה פתרונות מתקדמים ומותאמים אישית של ביטוח חבות מוצר. לטובת לקוחותיה הבינלאומיים,ש.י.ט.א משתפת פעולה עם שורה של ברוקרים בישראל ובעולם. קשרים אלה, מסייעים לשיטא להתאים פתרונות בתחום הביטוח לחברות אשר משווקות סחורה בחו"ל ו/או משווקות/מפעילות מוצרים בישראל ומחוצה לה. ואכן, ש.י.ט.א מסייעת ללקוחותיה לרכוש פוליסות ביטוח חבות מוצר בסכומים משמעותיים אשר תקפות בכל רחבי העולם. יודגש כי גם כאשר מקורה של הפוליסה בחו"ל, ש.י.ט.א דואגת לטפל בעניין ישירות בישראל מול חברת ביטוח מקומית.